Slankekur

I den moderne verden er der på grund af råvarer og usunde fødevarer, kombineret med lidt eller ingen motion, sket en ændring i samfundet hvor flere i dag lider af overvægt. Der bliver i dag lavet flere videnskabelige undersøgelser, som fører til at nye slankekur løbende dukker op.

Nogle slankekure er mere effektive end andre, nogle lover et hurtigt vægttab hvor andre kræver en større indsats. Selv om slankekurene varierer, har de alle én ting tilfælles – dét er, at de har fokus på om kost, præcision og at begrænse indtaget.

Hvis du leder efter en slankekur hvor der følger et hurtigt vægttab med, er det meget sandsynligt at det vil være nødvendigt med en kraftig reduktion i dit daglige kalorieindtag. At gennemføre dette kræver viljestyrke og en evne til at holde sig beskæftiget, og derved flytte fokus væk fra det at spise.

slankekur

Da det kan være vanskeligt at følge en stram kost er der kommet mange slankepiller på markedet, som kan hjælpe med at fremskynde vægttabsprocessen og gøre slankekuren mindre krævende.

Slankekure har i dag ændret metoden, hvor flere og flere af dem synes at arbejde med et bestemt fokus som det primære mål, og derefter skære ned på kalorierne. Blandt de mest populære slankekure findes der forskellige tilgange til diæten, hvor nogle har fokus på faste og andre på at minimere kulhydrater fra kosten. 

De har alle det tilfælles, at de hver især har fortalere som hævner at Deres slankekur virker. Men, hver person er forskellig, så for nogle er en hurtig slankekur effektiv, hvor det for andre er nødvendigt med en større indsats.

Overvægt forårsager helbredsproblemer

En slankekur bør ses som forfængelighed, hvor dens opfattelse bør ikke kun vedrører dit udseende. At følge en sund kost, betyder at hele din krop bliver sundere, hvilket bør være det primære mål for alle slankekure – at gøre dig sund.

At være overvægtig kan føre til mange følgesygdomme og alvorlige sundhedsmæssige problemer. Blandt de mere alvorlige kan vi nævne hjerte-kar-sygdomme, type 2 diabetes, forhøjet blodtryk og forhøjet kolesteroltal, som all i værste tilfælde kan føre til døden, hvis ikke deres aktivt gøres noget for at forebygge det.

Så når du beslutter dig for at ændre dit liv og gøre noget ved din overvægt, bør du altid tænke på dit helbred som din primære bekymring. Husk at du kun har én krop og du er den eneste der kan gøre noget ved det.

Slankekur og kostvejledere

Enhver kostvejleder vil altid anbefale folk at følge en sund kost, som ikke bør ses som en midlertidig løsning til at reducere vægten, men som en sund livsstil.

En hurtig slankekur lover ofte hurtige resultater, men hvis du går tilbage til dine gamle vaner med overspisning, vil kiloene hurtigt komme på igen. Det er derfor det er vigtigt at du tager dig af dig selv, hver dag.

Alle slankekure har ofte en fællesnævner, hvor det anbefales at undgå forarbejdede fødevarer og i stedet spise frisk frugt og grønt, forskellige typer fisk og fedtfattigt kød, samt at spise mindre forarbejdet sukker og drikke masser af vand.

Når du vælger én af de klassiske slankekure, er det meget sandsynligt at du vil blive begrænset i dit kalorieindtag. Flere moderne diæter har dog ikke længere dette som deres primære fokus, men fokusere i stedet på at begrænse mængderne af de fødevarer der kan forårsage vægtøgning, eller som tilbyder at give dig selv ’pause’ fra at spise.

Effektive slankekur der virker – hvordan vælger man?

Som nævnt tidligere er der mange forskellige typer af effektive slankekure, såvel som ineffektive. Så når du beslutter dig for at gå på slankekur, er det vigtigt at du vælger en slankekur som tilgodeser dine behov.

Da der er mange muligheder at vælge imellem, kan det være svært at finde den ene diæt som virker for dig og din livsstil. De forskellige slankekure inkluderer periodiske faste, Dukan-diæt, suppe kost, LCHF-diæt, Keto-diæt og mange flere.

Som tidligere nævnt fokuserer de moderne slankekure mindre på kalorier og mere på de fødevarer du spiser og hvornår du spiser dem. Iblandt disse er periodisk faste, LCHF-diæt og Keto-diæt. Vi vil komme nærmere ind på disse slankekure nedenfor.

Før vi gør det, er det værd at sige, at når du har valgt den diæt du vil følge, er det vigtigt at du holder dig til den i mindst én måned og ikke springer mellem de forskellige hver uge.

De forskellige typer slankekur

Som nævnt tidligere er der mange forskellige typer diæter at vælge imellem. Den eneste måde hvorpå du kan vælge en effektiv diæt, er at lytte til din krop. Husk, at fordi det virkede for en anden, betyder det ikke nødvendigvis, at det er det bedste valg for dig.

Den mest effektive slankekur for dig, kan altså kun findes ved at prøve sig frem. Måske rammer du plet første gang, eller du kan være nødsaget til at prøve flere forskellige, før du finder den rette. Bare husk, altid at lytte til din krop.

Populære slankekure:

Keto

En af de mest populære slankekure i dag, er Keto-diæten. Principperne i denne diæt, er meget simple: du mindsker dit indtag af kulhydrater til et minimum på 0 -20 gram per dag, og øger mængden af fødevarer der er rige på fedtstoffer. 

Ved at gøre dette, går din krop i en tilstand kaldet ketose. Ketose er en tilstand hvor din krop begynder at forbrænde fedtceller i stedet for kulhydrater for at tilføre din krop energi i løbet af dagen.

Det betyder at selvom du slapper af eller sover, forsætter din krop med at forbrænde de uønskede kilo, eller man kan sige det på en anden måde, din krop bliver til en fedtforbrændings maskine der arbejder 24/7.

Denne slankekur er perfekt for dem der elsker at spise meget kød og grøntsager, kødet kan være af hvilken som helst type. Det betyder at du kan spise bacon, sprødt kyllingeskind og andre fede proteiner og stadigvæk tabe dig. Hvor fedt er det ikke?

En anden fordel med Keto-diæten er, at du ikke længere behøver at tælle kalorier. Den er yderligere foretrukket af mange, da den ikke kræver, som mange af de andre gør, at man fører en aktiv livsstil. Så hvis ikke du har tid i hverdagen til at nå i træningscenteret flere gange om ugen, så kan Keto-diæten være det bedste valg for dig.

Du kan læse mere om Keto-diæten og de anbefalede kosttilskud her

LCHF

LCHF står for “low carbohydrates and high fat”, oversat til dansk betyder det lavt indhold af kulhydrat og højt indhold af fedt. Principperne i LCFH-diæten minder meget om dem du finder i Keto-diæten. Du begrænser dit indtag af kulhydrater til et minimum og spiser dig mæt i fede fødevarer.

Forskellen mellem Keto og LCHF er, at LCHF har tre variationer som er baseret på mængden af kulhydrater i din kost.

  • Høj: Dette er den nemmeste variation af LCHF, som er perfekt hvis man er nybegynder, da den tillader dig at indtage op til 100g kulhydrater per dag.
  • Moderat: Dette er en mild variation af LCHF som er en smule sværere at følge, da den kun tillader dig at indtage mellem 20-50 gram kulhydrater per dag.
  • Lav: Dette er den sværeste variation at følge, da dit daglige indtag af kulhydrater skal ligge mellem 0-20 gram.

Som du kan se, tillader den sværeste version af LCHF samme mængde daglig indtag af kulhydrater som Keto-diæten, nemlig 0-20 gram. På en måde kan man sige, at Keto-diæten svarer til den mest strikte variation af LCHF-diæten – det er dog den variation der er mest effektiv, og det går stærkt.

slankekur

Som nævnt tidligere handler det om at, jo hurtigere du begrænser dit indtag af kulhydrater til et minimum, jo hurtigere vil din krop begynde at gå i ketose og hvis man går all-in, tager det normalt et par dage. Når processen først er gået i gang, bliver din krop en fedtforbrændings maskine der kører 24/7 uden yderligere kræfter.

Både Keto og LCHF-diæterne har nogle bivirkninger. Én af de mest normale bliver også kaldt ”The keto flu” (Keto influenzaen). Som navnet hentyder til, kan du risikere at få de samme symptomer som hvis du har influenza, når du starter på diæten. Disse symptomer er normale og går ofte over i løbet af en uges tid eller to. Hvis du ønsker at undgå dem, findes der nogle kosttilskud på markedet som kan afhjælpe symptomerne, samtidig med at det sætter ekstra gang i ketosen.

Hvis du beslutter dig for at tage kosttilskud, er et af de bedste valg på markedet Keto Advanced Fat Burner (Keto Avanceret Fedt Forbrænder). 

Keto Advanced Fat Burner’ hovedingrediens er planten Coleus Forskolii der tilhører mynte-familien. Forskere har fundet ud af, at denne plante indeholder ren keto-ekstrakt, hvilket har en dramatisk indflydelse på nedbrydning af fedtceller, samt opbygning af muskelmassen. Med andre ord, kan man sige at den øger fedtforbrændingen. Keto Advanced Fat Burner er lavet af 100% naturlige ingredienser og er GMO-fri. Vores erfaring med folk der har prøvet produktet, er meget positive og det bliver online, kaldt en af de mest effektive slankepiller på markedet.

Periodisk faste

Periodisk faste er egentlig meget simpelt at forklare. Denne diæt er baseret på tid, hvilket betyder at du har specifikke timer eller dage, hvor du spiser og ikke spiser.

Periodisk faste har fire populære variationer:

Tallene i de første tre variationer repræsenterer antallet af dagene på en uge, hvor den fjerde version referere til antallet af timer på en dag. 

6:1 diæt

Dette er den nemmeste form for periodisk faste. Ved at følge denne, betyder det at du i seks dage kan spise normalt og på den sidste dag, slet ikke spiser noget. Det fungerer fint til efter en weekend hvor du har mere overskud, da man ofte i løbet af en weekend, spiser mere end man gør i løbet af hverdagene.

5:2 diæt

Denne minder meget om 6:1, den eneste forskel er, at 5:2 er en smule mere krævende. Den tillader dig at spise normalt i fem dage, hvor du efterfølgende faster i to hele dage. De to fastende dage, skal ikke nødvendigvis være i forlængelse af hinanden, men kan fordeles efter behov. For nogle er det nemmeste at de to dage er mandag og torsdag – dette kan være fordi, at man i løbet af weekenderne ofte spiser mere end normalt, hvilket gør det nemt at holde sig fra det om mandagen, hvor torsdagen kan beskrives som værende i midten af dine fastende dage.

Hvis du vælger 5:2 kan du på dine fastende dage som kvinde indtage op til 500 kalorier, og som mand 600 kalorier.

4:3 diæt

Denne variation er for øvede fastere, da 4:3 kun tillader dig at spise fire dage om ugen – selvom det er den sværeste, er det naturligvis også den mest effektive variation.

I løbet af de tre fastende dage, skal du begrænse din indtag til 500 kalorier om dagen. Nogle studier viser at folk har tabt op til 6 kg på de første 4 uger, hvilket gør det til en god løsning på et  hurtigt vægttab. 

16:8 diæt

Som tidligere nævnt har denne diæt fokus på antal timer per dag, og ikke antal dage per uge. Ved at følge 16:8 diæten skal du holde dig fra mad i 16 af døgnets timer, og vil derfor kun have en vindue på otte timer til at spise i.

Selvom det til at starte med måske lyder svært, så er det faktisk forholdsvist nemt. Tænk på, at man normalt sover i minimum 8 timer om dagen, hvilket betyder at du ”kun” skal holde dig fra mad i de resterende otte timer. Lad os for eksempel sige at du spiser morgenmad mellem kl. 8-9 samt spiser en tidlig aftensmad ved 16-17-tiden, også efterfølgende gentager dette hver anden dag. Nemt, ikke?

16-8 slankekur

Hvis du er en af dem, som ikke har den store appetit om morgenen kan du springe morgenmaden over og derefter starte din dag med en tidlig frokost ved 12-tiden, hvilket giver dig muligheden for at spise en sen aftensmad ved 20-tiden. Som du kan se, så begrænser 16:8 diæten dig ikke meget, og er relativ simpel at følge.  

Faste, når andre diæter er gået i stå

Lige meget hvilken diæt du vælger at følge, vil du på et tidspunkt nå til et punkt, hvor dit vægttab begynder at gå stå. I de fleste tilfælde, begynder folk at begrænse deres portioner eller reducere deres kalorieindtag. Oftest kan en diæt som periodisk fasting komplimentere enhver anden diæt når du oplevere at vægten går i stå. 

Ved at faste i et begrænset omfang vil du løbende udelukke forskellige madvarer fra din hverdag, som vil give dit vægttab et ekstra boost. Det virker især godt for dem, som ikke ønsker at tælle deres daglige kalorieindtag og synes det er nemmere at holde sig fra at spise, i én dag eller to.

Sidste ord om diæt

Som du nok kan se, er der millioner af veje der fører til det samme mål – vægttab. Der er ikke noget svar på, hvilken diæt der er den bedste, kun din egen krop kan fortælle dig dette. At følge en diæt er en langvarig proces, så naturlige slankeprodukter kan give dig en hjælpende hånd. Men du skal huske på, at de virker bedst sammen med en sund kost, og ikke i stedet for en sund kost.

Så, husk at lytte til krop og vælg den diæt der passer bedst til dine behov.